Alminnelige Vilkår

AVTALE OM LEVERING AV TJENESTER TIL LADEANLEGG FRA CHARGE 365 

 

  1. INNLEDNING
  1. 1 Dette er en avtale som regulerer vilkårene for levering av tjenester til ladeanlegg, som beskrevet i punkt 2 («Avtalen»). Avtalen er inngått mellom Charge365 AS («Charge365«), som leverandør av Tjenestene, og den personen eller organisasjonen som er angitt i ordrebekreftelsen («Kunden«), i fellesskap benevnt «Partene«. 
  1. 2 Ordrebekreftelsen som Kunden mottar etter å ha fullført en bestilling via bestillingskjema på Charge365 sine nettsider («Ordrebekreftelsen«) utgjør sammen med denne Avtalen de samlede rettigheter og forpliktelser mellom Partene. 
  1. 3 «Sluttbruker» er bruker av Tjenestene via en brukerkonto tilknyttet Kundens ladeanlegget. Forholdet mellom Charge365 og Sluttbruker er regulert i vilkårene i Charge365-appen («Appen«) og er ikke regulert i Avtalen.

     

     

  2. TJENESTER

    2.1 En beskrivelse av de løpende tjenestene som Kunden og Sluttbruker får tilgang til hos Charge365 er nærmere beskrevet her: Charge365 | Smart betalingstjeneste for lading av elbilTjenestene«). 

     

  3. PRIS FOR TJENESTEN OG BETALING MV.


    3.1 Pris, Administrasjonshonoraret, Ladebeløpet, Tilbakebetalingsbeløpet 

     

    3.1.1 Charge365 skal levere Tjenestene mot et honorar som trekkes fra  Ladebeløpet («Administrasjonshonoraret«). Administrasjonshonoraret er spesifisert og nærmere beskrevet på Charge365s nettside:   Charge365 | Smart betalingstjeneste for lading av elbil 

    3.1.2 Charge365 skal månedlig innkreve et beløp omtalt som «Ladebeløpet» fra Sluttbruker. Ladebeløpet vil utgjøre summen av antall forbrukte kWh multiplisert med Ladebeløpet per kWh. Grunnlaget for beregningen av Ladebeløpet settes av Kunden i portalen som Charge365 gjør tilgjengelig ved oppstart av Tjenestene («Portalen»). Kunden er selv ansvarlig for å fastsette Ladebeløpet per kWh som dekker alle Kundens kostnader. Charge365 er ikke ansvarlig for feilberegning av Ladebeløpet eller økonomiske tap som følge av Ladebeløpet satt av Kunden. 

    3.1.3 Charge365 vil overføre Ladebeløpet minus Administrasjonshonoraret til Kunden månedlig («Tilbakebetalingsbeløpet«). Oppkreving av Ladebeløp overfor Sluttbruker vil bli holdt utenfor merverdiavgiftsberegningen til Charge365. 

    3.2 Mellomlegg og fakturering 

     

    3.2.1 Dersom Ladebeløpet ikke er tilstrekkelig til å dekke Administrasjonshonoraret (Tilbakebetalingsbeløpet er negativt), plikter Kunden å betale differansen («Mellomlegget«). Charge365 har rett til å kreve Mellomlegget ved å fakturere Kunden, eller overføre Mellomlegget til neste faktureringsmåned og trekke det fra Ladebeløpet.  

    3.2.2 Dersom Kunden er uenig i utsendt faktura må Kunden sende inn klage til Charge365 innen rimelig tid, og senest innen betalingsfristens utløp. 

    3.3 Opplysning om betalingsinformasjon fra Kunde 

    3.3.1 Kunden er selv ansvarlig for å oppgi riktig og oppdatert betalingsinformasjon, herunder kontonummer og eventuell KID for utbetaling av Tilbakebetalingsbeløpet, samt kontaktperson hos Kunden,  i Portalen. 

     

    3.4 Kundens manglende betaling mv. 

     

    3.4.1 Ved forsinket betaling, inkludert betaling av eventuelt Mellomlegg, påløper forsinkelsesrenter iht. lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m («forsinkelsesrenteloven»). 

     

    3.4.2 For ikke-oppgjort betaling fra Kunden, inkludert betaling av eventuelt Mellomlegg, forbeholder Charge365 seg retten til å deaktivere Tjenestene for Kunden.  

    3.4.3 Dersom betaling, inkludert betaling av eventuelt Mellomlegg, ikke er mottatt innen fjorten (14) dager etter forfallsdato, vil Kunden motta en betalingspåminnelse. Dersom betalingen fortsatt ikke er mottatt innen fjorten (14) dager etter betalingspåminnelsen, forbeholder Charge365 seg retten til å overføre kravet til et eksternt innfordringsselskap for inkasso uten ytterligere varsel. Alle kostnader forbundet med inkassoprosessen, inkludert inkassosalær og andre gebyrer, vil bli belastet Kunden i samsvar med gjeldende lovgivning (jf. lov 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndriving av forfalte pengekrav («inkassoloven») og inkassoforskriften (FOR-1989-07-14-562)). 

     

  4. Kommunikasjon 

    4.1 Charge365 benytter e-post, SMS, informasjon via hjemmeside og/eller varsel i appen til å informere Kunden og Sluttbruker om driftsmeldinger, betalingspåminnelser, nye tilbud og funksjoner mv.   

     

  5. KUNDENS FORPLIKTELSER OG ANSVAR

    5.1 Kunden eier all infrastruktur for elbillading som omfatter maskinvare/installasjoner som ladebokser, kabler, kommunikasjonsutstyr og lignende («Infrastrukturen«). Kunden er ansvarlig for vedlikehold og eventuell reparasjon av Infrastrukturen. Kunden er ansvarlig for nødvending forsikring av Infrastrukturen. Kunden har ansvaret for å holde Infrastrukturen i stand slik at Charge365 kan levere Tjenestene og på denne måten oppfylle vilkårene i henhold til Avtalen. 

    5.2 Kunden er ansvarlig for strømtilgang og strømtilkobling for elbilladerne. Kunden har også ansvar for å sikre datakommunikasjon mellom lader og system (kablet-, trådløst- eller via mobilnettverk).  

     

    5.3 Kunden plikter å sette seg inn i og bruke Tjenestene i samsvar med de brukerveiledninger og retningslinjer som Charge365 har tilgjengeliggjort for Tjenestene. Kunden plikter videre å ha tilgjengelig brukerveiledning fra Charge365 med en oversikt som viser hvilke konkrete steg Sluttbruker må gjennom for å ta i bruk Tjenestene. 

     

    5.4 Kunden skal på hensiktsmessig måte informere alle eksisterende og fremtidige Sluttbrukere om Avtalen. 

     

    5.5 Kunden plikter informere Sluttbruker om at betaling for bruk av Tjenestene av Sluttbruker gjøres via den til enhver tid gjeldende betalingsoperatør, for tiden Stripe og Nets. Charge365 står fritt til å endre betalingsoperatør og faktureringsintervall uten nærmere varsel. 

     

  6. CHARGE365s FORPLIKTELSER OG ANSVAR M.V

    6.1 Charge365 skal sørge for god funksjonalitet og gjennomføre nødvendig vedlikehold av Tjenestene, i henhold til gjeldende offentligrettslig regelverk.  

    6.2 Charge365 plikter så langt det er praktisk mulig å varsle Kunden i rimelig tid før nødvendig vedlikehold av Tjenestene. 

    6.3 Charge365 plikter å gi Kunden tilstrekkelig informasjon om Tjenestene og å ha tilgjengelig veiledninger og retningslinjer som er nødvendige for å bruke Tjenestene. 

    6.4 Charge365 er ikke ansvarlig for tap, herunder direkte eller indirekte tap, som kan oppstå som en følge av feil eller mangler ved Tjenestene med mindre annet følger av preseptorisk lovgivning. Charge365 plikter å rette feil i iht. punkt 7.2.
     

    6.5 Charge365 er ikke ansvarlig for tap, herunder direkte eller indirekte tap, som kan oppstå under Kunden eller Sluttbrukers bruk av Tjenestene og som ikke er forhold Charge365 svarer for med mindre annet følger av preseptorisk lovgivning.  

    6.6 Dersom det oppstår en hindring utenfor Charge365s kontroll og som man ikke med rimelighet kan vente Charge365 skal avverge følgene av, anses det ikke som et brudd på Avtalen og ansvar kan ikke gjøres gjeldende overfor Charge365 for manglende oppfyllelse av Avtalen. 

     

  7. REKLAMASJON

    7.1 Dersom det foreligger en feil eller mangler ved Tjenestene som Charge365 leverer, og som ikke skyldes forhold Kunden svarer for, må Kunden innen rimelig tid etter at feilen ble, eller burde ha blitt oppdaget, gi Charge365 skriftlig melding (e-post).   

     

    7.2 Ved feil eller mangler ved Tjenestene skal Charge365 besørge feilsøking og retting innen rimelig tid etter at skriftlig reklamasjon fra Kunden er sendt.  

     

  8. PERSONOPPLYSNINGER

    8.1 Gjennomføringen av denne Avtalen kan for begge Partene innebære behandling av personopplysninger, inkludert Charge365 sin behandling av personopplysninger om Sluttbruker i forbindelse med utførelsen av driftstjenestene. I henhold til denne Avtalen skal Partene opptre som uavhengige behandlingsansvarlige. Dette gjelder ved enhver overføring av personopplysninger mellom Partene og all annen behandling av personopplysninger som partene foretar i forbindelse med Avtalen. Hver av Partene er ansvarlig for å sikre at egen behandling av personopplysninger, herunder overføring av personopplysninger til den andre parten, skjer i samsvar med den til enhver tid gjeldende personvernlovgivning, inkludert lov 15. juni 2018 nr. 38 om behandling av personopplysninger («personopplysningsloven») og EUs personvernforordning (Forordning (EU) 2016/679 – «GDPR»). Informasjon om Charge365 sin behandling av personopplysninger er tilgjengelig på Personvernerklæring – Charge365. 

     

  9. EFFEKTREGULERING 

    9.1 Periodevis kan det være behov for å justere ladeeffekt basert på tilgjengelighet av energi enten lokalt eller regionalt. Eventuell justering vil fortrinnsvis foregå i korte perioder.  

    9.2 Charge365 skal varsle Kunden i rimelig tid ved e-post om at effektregulering trer i kraft for Avtalen.  

     

  10. OVERFØRING AV AVTALEN

    10.1 Charge365 har rett til å overdra denne Avtalen, enten i sin helhet eller delvis, til en tredjepart, uten krav om samtykke fra Kunden.  

    10.2 Kunden kan ikke overdra Avtalen uten Charge365 sitt samtykke.
     

  11. ENDRING AV TJENESTEN OG VILKÅRENE I AVTALEN

    11.1 Charge365 forbeholder seg retten til å foreta endringer eller oppdateringer i Tjenesten og Tjenestens tekniske spesifikasjoner, samt vilkårene som følger av denne Avtalen, inkludert, men ikke begrenset til Administrasjonshonoraret. 

     

    11.2 Administrasjonshonoraret kan justeres årlig basert på den generelle prisveksten i Norge, jf. i samsvar med Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks (KPI), uten at dette varsles på forhånd. Justeringen vil ta utgangspunkt i indeksnivået fra året og måneden da Avtalen ble inngått. 

    11.3 Oppdateringer, oppgraderinger og programrettelser som er nødvendig for drift av Tjenestene, regnes ikke som endringer etter dette punkt.  

    11.4 Dersom endringer i Avtalen er påkrevd som følge av regulatoriske forhold, offentlige krav eller for å etterleve krav fastsatt i lov eller forskrift, vil slike endringer tre i kraft umiddelbart uten forutgående varsel.
     

    11.5 Charge365 benytter Kundens registrerte e-post til å varsle om vesentlige endringer i Avtalen. Vesentlige endringer av Avtalen skal varsles 30 dager før endringen trer i kraft for Avtalen. En til hver tid gjeldende versjon av Avtalen vil være tilgjengelig på hjemmesiden https://www.charge365.no/alminnelige-vilkar/. 

     

  12. VARIGHET OG EKSKLUSIVITET

    12.1 Avtalen er bindende fra og med Charge365 har mottatt Ordrebekreftelsen. Avtalen er løpende på ubestemt tid inntil den blir sagt opp av en av Partene i henhold til Avtalen. («Avtaleperioden»).  

     

    12.2 Avtalen kan sies opp skriftlig av hver av Partene med tre (3) måneders skriftlig varsel, regnet fra første dag i påfølgende måned etter den måneden oppsigelsen fant sted. Kunden mister tilgang til Tjenestene fra dette tidspunktet.  

     

    12.3 Ved vesentlig mislighold fra noen av Partene kan Avtalen heves med umiddelbar virkning. 

    12.4 Charge365 skal under Avtaleperioden ha en eksklusiv rett til å levere Tjenestene til Kunden. Kunden skal sørge for at de som eier eller disponerer parkeringsplasser tilknyttet ladeanlegget ikke inngår avtale med en annen leverandør enn Charge365 vedrørende ladetjenester til elektriske kjøretøy.  

     

  13. LOVVALG OG JURISDIKSJON

    13.1 Denne avtalen reguleres av norsk rett. Dersom det oppstår en konflikt mellom Charge365 og Kunden skal saken søkes løst i minnelighet. Dersom enighet ikke oppnås, kan saken bringes inn for Hordaland tingrett.  

***

Oppdaterte BRUKERVILKÅR finner du her